Thursday, June 23, 2011

Keluhan Revolusi


Letih meneroka misteri realiti.
Terkapai lemas tanpa ada penyua simpati. 
Sesekali tumbang dalam revolusi.
Cukup celaka bila ada yang tertawa.
Kuat hingga tekeluar hina maki.
Pasak yang utuh dan lali dengan fitrah ilahi.
Tak pernah runsing dengan luah kata si bedebah semua.
Pergi mampus kamu semua.
Perjuanganku tak perlukan teman untuk bantuku ke atas kuda.
Kipaskan bila panas. Urutkan bila lenguh.
Asal ada cahaya disitu aku ada.
Mungkin pada permulaan hijrah.
Aku akur aku lemah. Aku xsehebat lelaki arab bila bersyahwat.
Yang rela mati dalam peperangan berkuda tanpa musuh.
Aku jalan perlahan-lahan menuju destinasi yang aku sendiri pun belum pasti.
Dan yang pasti aku berjalan bukan lah menaiki limo mahupun kenderaan kabur mata semata.
Lambat laun sampai jua. Dari cepat entah kemana.
Baik aku berjalan sambil baca peta.
Lebih faham dan fokus dengan arah yang dituju.
Jiwa aku belum mati cuma aku yang letakkan pil tidur dalam nya.
Dalam melacur seketika. Mencari ketenangan dan ideologi2 manusia pintar berkuasa.
Merobek habis kekayaan yang dikurnia untuk semua. Berfoya dengan peluh sebangsa.
Pemahaman semakin berkurang. Ramai pejuang muda rosak dicelah peha wanita.
Yang tinggal hanya sekerat dua. Mana mungkin menjadi tonggak nya.
Entah lah! Aku sendiri tak paham sama dunia.
Asalkan aku ada baju,seluar dan wang yang dinamakan ringgit malaya.
Cukop untuk aku tak pedulikan semua dan hanya fokuskan pada matlamat utama.
Semoga berjaya buatku dan bangsa seperjuanganku.

- NAZA MD NOOR -

No comments:

Post a Comment